Telakalla

Tällä sivulla on ainutlaatuinen mahdollisuus seurata 222,55 metriä pitkän Viking Gloryn rakentamista teräslevyjen leikkaamisesta siihen asti, että aluksen kyljet saavat punavalkoisen sävynsä.

Viking Glory lasketaan vesille

Kuivatelakalta kaijaan. Uusi lippulaivamme on vihdoinkin omassa elementissään.

Viking Gloryn rakentamisessa on saavutettu uusi virstanpylväs, kun se siirrettiin kuivatelakalta kaijaan, veden varaan. Merkittävä askel merkittävälle alukselle, joka on jälleen lähempänä saapumistaan Itämerelle.

Tuoreita uutisia telakalta

Xiamenin telakalla tehdään töitä täydellä teholla. Kurkista työmaalle ja seuraa, kuinka maailman ilmastoviisaimpiin kuuluva alus saa muodon!

Viking Gloryn rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa

Asiantuntijakolmikko yhteiskuvassa

John Clementin ja Kim Anderssonin työnantaja on meriliikenteen turvallisuuteen sekä ympäristönäkökohtiin erikoistunut DNV GL. Oikealla Viking Linen projektijohtaja Kari Granberg. Kolmikko tekee tiivistä yhteistyötä. Viking Linen väen lisäksi telakalla työskentelee monia pohjoismaisia yhteistyökumppaneita.

Tekniikkaa asennetaan.

Vasemmalla siirretään paikalleen Viking Gloryn keulapotkureita. Oikealla nostetaan sijoilleen Wärtsilän 295 neliömetrin suuruisia LNG-tankkeja. LNG-tankit sisältävät nesteytettyä maakaasua ja ne sijoitetaan aluksen sisään, toisin kuin Viking Gracella. Se oli ensimmäinen LNG:tä polttoaineenaan käyttävä matkustaja-alus, mutta Viking Gracea rakennettaessa ei vielä ollut olemassa määräyksiä siitä, kuinka tankit tulisi laivan sisään asentaa. Siksi ne on sijoitettu Viking Gracen peräkannelle.

Moderni laivanrakennus saattaa maallikosta muistuttaa Legoilla rakentamista: lohko toisensa jälkeen valmistuu telakan kupeessa.

Kun lohko on valmis, se asetetaan paikalleen legopalikan lailla. Vähän vähältä lohkoista kasvaa kokonainen alus. Vasemmalla kuvaa aivan rakentamisen alkumetreiltä, kun ensimmäistä teräslevyä leikattiin. Oikealla näkyy niin kutsuttu Grand Blok: lohko, joka ulottuu koko matkan kaksoispohjasta kannelle 3.

Tammikuussa 2020 rakentaminen oli jo näin pitkällä.

Kuvassa Senior Advisor Kaj Jansson ja Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Viikingit Kiinassa

Telakalla työskentelee parisen kymmentä Viking Linen työntekijää. Heidän tehtävänsä on johtaa työtä ja valvoa sen laatua.

Rakennustöitä johtaa projekti-insinööri Kari Granberg. Hänen ohellaan paikan päällä on muita insinöörejä ja tiiminjohtajia Suomesta, Ahvenanmaalta ja Ruotsista. Kuten aina Viking Linella, turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Siksi Viikinki-tiimiin kuuluu asiantuntija, jonka tehtäviin kuulu huolehtia työntekijöiden terveydestä ja työympäristöstä sekä valvoa työturvallisuutta.

Onnenkolikot ovat paikallaan

Laivastomme kruununjalokiven rakentaminen on saavuttanut jälleen yhden virstanpylvään.

Aikaisin aamulla 3.6. Viking Gloryn kölin alle aseteltiin kymmenisen euron ja yuanin kolikkoa ikivanhassa kölinlaskuseremoniassa. Kolikoiden tarkoitus on paitsi tuoda onnea uudelle alukselle, myös symbolisoida laivan rungon ensimmäisen perusrakenteen valmistumista.

Lehdistötiedotteeseen

Aikajana

2016
  • Aiesopimus

    Viking Line ja Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd. (XSI) allekirjoittavat 23.11. aiesopimuksen uuden aluksen tilaamisesta.

2017
  • Laivanrakennussopimus

    Viking Line ja XSI allekirjoittavat 5.4. laivanrakennussopimuksen.

2018
  • Tuotannon aloittaminen

    Aluksen ensimmäiset teräslevyt leikataan 3.9. juhlallisessa steel cutting -seremoniassa, johon Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses osallistuu.

2019
  • Nimikilpailu

    Nimikilpailuun saadaan 22 500 ehdotusta, 30 000 ihmistä äänestää 10 finalistista. Viking Linen uusi alus saa nimen: Viking Glory.

  • Kölinlasku

    Viking Gloryn kölinlaskuseremoniaa vietettiin 3.6. Siinä uuden aluksen kölin alle asetettiin kymmenkunta euron ja yuanin kolikkoa tuomaan laivalle onnea. Samalla tämä ikivanha seremonia symbolisoi laivan syntyhetkeä.

2021
  • Vesillelasku

    Alus laskettiin vesille 26.1. XSI-telakalla Kiinan Xiamenissä.

Neitsytristeily vuonna 2022

Nimikilpailu

Keväällä 2019 järjestetty nimikilpailu oli huima menestys ‒ ääniä annettiin yli 50 000!

Viking Glory nousi kirkkaasti finaalin voittajaksi. Sopiva nimi alukselle, jonka loisto valaisee koko Itämeren.

Onneksi olkoon Malika!

Nimikilpailumme keräsi 22 500 ehdotusta Suomesta, Ruotsista ja muualta maailmasta. Suurkiitos kaikille osallistujille! Finalistien valinta ei ollut helppo tehtävä, mutta lopulta 10 ehdotusta selvitti tiensä loppukilpailuun. Viking Glory nousi kirkkaasti äänestyksen voittajaksi.

Nimeä Glory ehdotti kaiken kaikkiaan 464 risteilyjen ystävää. Heistä nopein oli tukholmalainen Malika Djillali-Merzoug. Hän lähetti ehdotuksensa varhain aamulla 3.4., vain hetki sen jälkeen, kun kilpailu oli avattu ja voitti näin ollen pääpalkinnon.